نوشته شده توسط : زهرا عباسی

چند سال پیش، یک گیاه آپارتمانی گلدار گلوکسینیا ( Sinningia speciosa ) به عنوان یک گیاه چند ساله در نظر گرفته می‌شد. این گیاهان شکوفا می‌شوند و سپس خشک می‌شوند. پس از یک دوره خواب، گیاه دوباره رشد می‌کند و صاحب خود را با مجموعه‌ای تازه از گل‌های بزرگ و مخملی خوشحال می‌کرد. 

گلوکسینیا (بنفشه برزیلی)های امروزی هیبریدهایی هستند که به سرعت تعداد زیادی گل تولید می‌کنند. این بنفشه‌‌ها به مدت حدود دو ماه نمایش خیره‌کننده‌ای دارند، اما پس از پژمردن گل‌ها، گیاه به ندرت دوباره رشد می‌کند، زیرا تمام انرژی خود را صرف گل‌ها می‌کند و نه ریشه‌های قوی.  

بنابراین، این گیاهان بهتر است به عنوان گیاهان یک‌ساله پرورش یابند و از آنجایی که پس از دوره گلدهی دور انداخته می‌شوند، مراقبت از گلوکسینیا بر حفظ تازگی گیاه در طول دوره گلدهی متمرکز است.

مراقبت از بنفشه برزیلی

مراقبت از گلکسانیا خیلی دشوار نیست. گلوکسینیاها را در محلی روشن و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. مکانی نزدیک به یک پنجره آفتابی اما خارج از رسیدن اشعه‌های خورشید ایده‌آل است. پرورش گیاه خانگی گلکسانیا در دمای معمولی اتاق بین 60 تا 75 درجه فارنهایت (16 تا 24 درجه سانتی‌گراد) رونق می‌گیرد.

آبیاری بنفشه برزیلی به میزان کافی برای حفظ رطوبت خاک لازم است. اگر برگ‌های آن‌ها خیس شوند، لکه‌های قهوه‌ای پیدا می‌کنند، بنابراین آب را مستقیماً به خاک زیر برگ‌ها بریزید. اگر به آنها اجازه دهید خشک شوند، بنفشه برزیلی به خواب زمستانه می‌روند. هر دو هفته یک بار از کود مایع با فسفر بالا برای گیاه آپارتمانی بنفشه آفریقایی با گلدهی استفاده کنید.

هنگامی که گلوکسینیاها به عنوان گیاهان یک‌ساله رشد می‌کنند، نیازی به تغییر گلدان ندارند. اگر گیاه را در یک ظرف زینتی بکار ببرید یا به دلیل ریزش تصادفی بخشی از خاک نیاز به تعویض داشته باشید، از خاک بنفشه آفریقایی استفاده کنید.

 

چگونگی رشد گلوکسینیا از دانه‌ها

بنفشه‌های برزیلی که در گلخانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند، زیبا و ارزش خرید دارند، اما باغبانانی که اقتصادی فکر می‌کنند، ممکن است تلاش کنند تا آن‌ها را از دانه‌ها برویانند. ریشه‌ها نرم هستند و زمانی که گیاه جوان است به راحتی نمی‌توان آن را به گلدان بزرگ‌تر انتقال داد، بنابراین بذرها را در یک گلدان 4 تا 6 اینچی (10-15 سانتی‌متری) شروع کنید تا بتواند به اندازه کامل رشد کند. 

گلدان را تا حدود 1 و نیم اینچ (4 سانتی‌متر) از بالا با خاک بنفشه آفریقایی پر کنید. حدود 1/2 اینچ (1 سانتی‌متر) خاک را از طریق یک صفحه تخته به بالای گلدان سوراخ کنید تا ریشه‌های حساس هنگام جوانه زدن دچار مشکل نشوند.

خاک را مرطوب کرده و دانه‌ها را به آرامی روی سطح فشار دهید. دانه‌ها نیاز به نور برای جوانه‌زنی دارند، بنابراین آن‌ها را خیلی عمیق نکارید. گلدان را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و بالای آن را مهر و موم کنید تا هوا و خاک را مرطوب نگه دارد.

در سه یا چهار روز، دانه‌ها جوانه می‌زنند. در آن زمان، در بالای کیسه را باز کرده و پس از یک هفته کاملاً آن را بردارید. زمانی که سطح خاک خشک به نظر می‌رسد، خاک را مه‌پاش کنید.





:: برچسب‌ها: بنفشه آفریقایی , بنفشه برزیلی , کود مایع , گیاه آپارتمانی , انگور ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: